Training of Trainers, videoke en kerstsferen - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Lisa - WaarBenJij.nu Training of Trainers, videoke en kerstsferen - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Lisa - WaarBenJij.nu

Training of Trainers, videoke en kerstsferen

Blijf op de hoogte en volg Lisa

07 December 2013 | Filipijnen, Quezon City

Werd wel weer tijd om jullie op de hoogte te brengen van hoe alles hier gaat! Zit intussen al ruim over 1/3 van me tijd hier dus dat herinnert me eraan ook vooral te genieten van alles om me heen.

Maar eerst vorige week, die week stond compleet in het teken van de Training of Trainers, een week lang trainingen, workshops, presentaties en spellen dat in het teken stond van Community Risk Assessments, Early Warning systems en Community Risk Reduction Plannen. Ik kon zelf wat moeilijker meedoen aan de echte workshops omdat alles natuurlijk in Tagaloc was maar de presentaties waren grotendeels in het engels en met wat vertaling hier en daar heb ik ook echt veel opgestoken! Ook op het gebied van trainingen geven veel gezien en geleerd. We zaten voor deze training dus in Antipolo. Elke dag begint hier met een gezongen Christelijk lied en eindigen we met een gebed en op dag 1 met het volkslied, allemaal voor de goede uitkomsten van de bijeenkomsten. ’s Avonds hadden we vrij en zijn we 1 avond met 13 man in een 9 persoons auto ‘boodschappen’(lees: ijs en veel snacks) gaan halen en een andere avond het zwembad onveilig gemaakt. Op je rug dobberen en sterren kijken is zo slecht nog niet :)

Verder was een avond ingepland voor ‘Socials’ Night, hierbij hield ieder groepje een soort presentatie en alleen mijn groep was echt fanatiek. We deden een soort poppenkast met sokken (‘mijn’ sok had ‘blonde’ haren van geel papier), er zaten 3 te ‘spelen’ en ik met twee anderen verzorgde de stemmen. Het was vermakelijk en aan het einde van de avond leverde het ons zelfs de award voor beste groepsperformance op! (De awards waren natuurlijk snoepjes en koekjes). Verder kwamen er spelletjes langs (duo stoelendans, dus 1 zit op de stoel terwijl je met 2en een pose moet uitbeelden en met je hele team en twee stoelen naar de overkant zonder de grond te raken). Natuurlijk kon videoke en dansen niet ontbreken op deze avond en kreeg ik dan ook onder luid gejuich een boek met ‘liedjes’ onder me neus geschoven. Na 10 minuten een liedje van Coldplay gevonden en ondanks mijn zangtalenten zelfs applaus en een score van 82 gehaald (al neem ik aan dat dit vrij random is aangezien idereen rond 75 – 90 scoorde :P). Videoke heeft ook hele gekke achtergrond filmpjes van 20 jaar oud, kleding uit de ‘90s, dierentuinen, rolschaatsers en zelfs kaaslopen uit Nederland kwam langs.
De laatste ochtend hadden we een flood simulatie. Compleet met rondrennen met sirenes, gewonde kinderen, bevallende vrouwen, een varken dat we gered hadden waar ik plots de eigenaar van bleek te zijn (gelukkig een geprinte versie op papier!), donatiegoederen aanvragen, media te woord staan, de schade opnemen, tellingen of iedereen geëvacueerd was en reddingsoperaties uitvoeren, ik heb me vermaakt (alle ‘families’ waren geprint op papier dus iedereen rende rond met papiertjes).

We sloten de training af met een groepsfoto en een certificaat voor iedere deelnemer, inclusief mij :)

Weekend erna was redelijk rustig, de training was best wel slopend. Zondag met iemand van de office en zijn vrienden wezen rondhangen (wat vooral neerkomt op ouwehoeren en eten :P).

Afgelopen week was uitpluizen wat ik nu verder ga doen met me onderzoek en weer wat bezoeken brengen aan de communities. De communityleiders zijn nu gewisseld (1 december was wisseling na het stemmen) dus we kunnen nu echt uit de voeten qua het project. Verder wat random gebeurtenissen en ervaringen van afgelopen week:
- Zit je in de Jeepney, valt ie uit, midden op de drukste en meest chaotische rotonde, komt gewoon een andere aan die hem naar een rustiger stuk sleept en zn passagiers overneemt. Ervaar het, met het ov!
- Het eeuwige getoeter en het constant willen aansmeren van dingen is niet iets waar je op staat te wachten, toch is 95% van de mensen oprecht heel aardig, willen ze je altijd helpen en glimlacht iedereen, kunnen wij nog iets van leren :)
- Ik al sinds mijn aankomst bedolven wordt onder slechte kerstliedjes covers en dit waarschijnlijk tot eind Januari nog wel zo zal blijven
- Geloof zo belangrijk is voor de mensen, in huizen zijn ook allemaal beeldjes en schilderijen terug te vinden. We hadden namelijk een vergadering deze week bij iemand thuis, leuk om eens een echt huis te zien met een keuken!
- De minions van Despicable me echt heel popular zijn!
- Alle kerstbomen hier zijn zo extreem volgepropt met versieringen, ook met heel veel bloemen en je kan geen Mall binnenstappen zonder te struikelen over opties om kerstversiering te kopen.
- We gingen op kraambezoek bij iemand van het team, bij haar 3 dagen oude dochtertje. Voor het eerst dat ik me officemates bewust zachtjes heb zien doen (geloof me, deze mensen maken heel veel geluid en zijn normaal echt heel druk (ongeacht het tijdstip!)). Heel bescheiden kamertje en het voelde er veel minder klinisch zegmaar. Als afsluiter bij KKK gegeten, traditioneel Filipino restaurant. Dus veel delen, een soep die smaakt zoals de zee ruikt, sisig en soort heel dun geschraapt vlees dat heel knapperig was.
- Met iemand gingen we wat papieren bezorgen bij een press briefing (inclusief 4 mega camera’s). Zelfs nog een vraag gesteld en werd nog aangekeken of ik niet de sponser van het event was. Uhm, dat mocht ik willen? Daarna een gratis lunch meegenomen aan superluxe ronde tafels (leek wel zo’n bruiloftbuffet)
- Heb ik de drukste metro ervaren, er zijn hier ook van die Japanse taferealen waarbij je niet hoeft te lopen om in de metro te belanden. Er is zelfs een speciaal vrouwendeel wat net zo druk is maar blijkbaar stinkt het daar minder volgens MK (me huisgenoot en officemedewerker)
- In een van de communities wees een heel groepje kinderen naar me, kwam er een naar me toe om me aan te raken met zo’n wijsend vingertje om te chekcen of ik wel echt was en niet breekbaar. Even terugzwaaien en ze begonnen helemaal te juichen. Een moeder wijst en zegt tegen haar dochtertje dat ik mooi ben en mooie ogen heb en 3x een iets te attent ‘Hey Ma’am’. Je zou maar een filmster zijn :P
- Verder is er veel armoede maar je merkt dat de kerstsferen de mensen goed doet

Nu is het nog volgende week en de 16e waarin we een staff meeting hebben, een Christmas party, 2 dagen teambuiling en dan begint de vakantie al. Ik ga ruim een week genieten op Palawan met kerst en dan kijk ik nog even wat de plannen voor Oud&Nieuw worden.
Succes met de laatste loodjes voor jullie, hopelijk is Sinterklaas niet van het dak gewaaid en hier doen we er ook nog een klein beetje aan met lootjes trekken voor de Christmas party (ik heb gelukkig iemand die ik ken dus dat scheelt :))

Liefs uit Manila!

  • 07 December 2013 - 07:19

    Loes:

    Hoi Lisa.

    Haha ik moet meteen aan kamp denken met die sokken, Cedric en Milo.
    Zangtalent dat heb ik altijd al geweten, Wat zal je in Palawan genieten , Will is er geweest, zei dat het er prachtig was.
    Zo te lezen een druk leventje. Zelfs filmster ambities, als je maar niet naast je schoenen gaat lopen :)
    Geniet van je vrije weekend.

    Groetjes Sarah :)

  • 07 December 2013 - 10:21

    Hans Naus:

    Heej Lisa,

    Goed te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Hier hebben we de Sinterklaas een beetje overgeslagen en ons geconcentreerd op mamma's 50ste verjaardag. (ook al dacht zei van niet ;) )
    Het heeft flink gestormd tot wel windkracht 10 maar de dijken hebben het gehouden en de schade viel over het algemeen wel mee. Nu is het weer vrij rustig, dus je hoeft je geen zorgen te maken :).

    Mamma is dus jarig en gisteravond hadden we een surprisebezoek van haar oude vriendinnen.
    Totaal niet verwacht dus leuk :)
    Vandaag viert ze het niet echt denkt ze :)

    Nog even volhouden en dan krijg je een welverdiende vakantie (#jaloers)
    Wij gaan maandag kijken of oma haar draai al heeft gevonden in Espagna.

    Veel plezier en doe geen dingen die ik ook niet zou doen :D

  • 07 December 2013 - 18:34

    Maria:

    Hoi Lisa

    Jij ook gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder.Ik ben vanmiddag even langs geweest om sara natuurlijk even te bewonderen, en mag vanavond met ze mee uit eten. Ik vind dat natuurlijk gezellig ,maar ik denk dat ze toch liever jou mee hadden gehad.

    Leuk om weer te lezen hoe het met jou gaat.Wat leef jij in een andere wereld nu.Het doet mij maar weer beseffen in wat een weelde wij leven.
    Ik ben heel benieuwd hoe de vakantie gaat worden en of het net zo mooi is als op de foto`s.

    Fijne kerstdagen en tot je volgende verslag.

    Liefs Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 24336

Voorgaande reizen:

02 November 2013 - 28 Januari 2014

Internship in Manila

28 September 2010 - 09 Juni 2011

Australië!

Landen bezocht: