Hot Springs, Christmas Party and Amazing Palawan - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Lisa - WaarBenJij.nu Hot Springs, Christmas Party and Amazing Palawan - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Lisa - WaarBenJij.nu

Hot Springs, Christmas Party and Amazing Palawan

Blijf op de hoogte en volg Lisa

28 December 2013 | Filipijnen, Quezon City

Hey!

Hopelijk hebben jullie allemaal leuke Kerstdagen gehad en alvast een gelukkig Nieuwjaar! Even een ‘korte’ update vanuit de Filipijnen, ik leef in ieder geval nog ;)

12 en 13 December gingen we met de office op teambuilding/relax/werk uitje. Locatie: Hidden Springs Resort, Laguna. Hier hadden we een 24 uur verblijf met zwemmen in hot springs, een wandeling naar de ‘hidden falls’ waar natuurlijk een hele fotoshoot plaatsvond, buffet voor elke maaltijd (naast de gewone maaltijden ook voor ochtend en middag snack), team building spelletjes en het reviewen van een module. Voor het eerst in tijden zowaar echt ontbijt (ipv alleen toast met pindakaas) inclusief gebakken eieren! Bij iedere maaltijd waren er ook twee gitaristen met twee zangeressen voor in live entertainment.

Die maandag hadden we eerst een staff meeting. Een van onze collegas was naar Tacloban geweest waar ze onderzoek hadden gedaan naar ‘storm surge’ (er zijn genoteerd van 5 tot 7 meter). Het liet wel zijn dat wat we doen met de organisatie werkt, 8 van de 24 barangay’s hadden een Disaster Risk Reduction plan in werking waar amper doden waren gevallen omdat ze een fatsoenlijk evacuatieplan hadden. Dus ondanks alles zijn er ook lichtpuntjes. Hierna was het tijd voor de befaamde Christmas party, we hadden lootjes getrokken dus bijna Sinterklaas maar dan zonder surprises of gedichten. Verder spelletjes en heel heel veel eten.

Hierna is het eigenlijk een vakantie, mensen trekken naar de provincies naar hun families en voor mij betekende dat Palawan! De eerste dagen in El Nido geweest waar kalksteencliffen en witte stranden het uitzicht bepalen. Twee dagen geislandhopt, gesnorkelt en puur genieten. Veel vissen (Nemo’s en de zwart wit geel gestreepte uit de film) een zeeschildpad en zelfs dolfijnen gezien (terwijl het seizoen April/Mei is). Ook een dagje rustig aan gedaan en uitgewaaid aan het Corong Corong strand. Daarna was het tijd voor Kerst in Puerto Princessa, hier ging ik op kerstavond uit eten met Cindy, Edwin en Kim die ik in El Nido had ontmoet waarna we nog wat gingen barhoppen, mooie laatste avond want iedereen vloog de volgende dag verder.

Ik heb geprobeerd naar de Underground River te gaan maar mede door Kerst en 2 dagen teveel regen op de locatie zorgde ervoor dat alle tours gecanceld werden. Daarom verder veel gerelaxt, kregen we op Christmas Day een huisgekookte maaltijd van de hosteleigenaar wat toch een beetje een huiselijk gevoel gaf. Ook een dag met Crystal, Filipijnse die ik in de bus van El Nido terug had ontmoet rondgekeken. We hadden een trycycle voor de hele dag geregeld en we gingen sightseeing (omdat de meeste dingen in Puerto redelijk uit het centrum liggen).

En nu weer even terug in Manila, wat ineens een stuk smeriger, luidruchtiger (enige voordeel, geen hanen om 5 uur ‘sochtends!) en luchtvervuilender lijkt dan hiervoor. Gelukkig morgen op naar het noorden om de Banaue Rice Terracces te gaan bezichtigen. Dan beginnen we 6 januari weer op de office en is het nog maar 3 weken voor ik alweer richting de kou mag dus voorlopig nog even genieten!

Random feitjes:
- Er zijn serieus overal basketbalcourts, de kleinste stukjes straat word een basketbalring neergezet, ze zijn er net zo fanatiek over als de meeste Nederlanders met voetbal
- De tolhuisjesmedewerkers langs de snelweg dragen gele mondkapjes met een glimlach erop geprint
- Is kaas hier drinkbaar (milk tea met cheese flavour), niet mijn favoriet in ieder geval
- Solo reizen hier nogal ongebruikelijk is, iedere locatie vraagt waar me vriend of vrienden zijn
- Het voor veel mensen onbegrijpelijk is dat ik niet naar huis ga met Kerst. ‘Weet je wat een retourtje kost?’ Maar ze doen hier alles maar dan ook alles om met Kerst bij familie te zijn.
- De 9 dagen voor kerst er iedere ochtend een ‘ochtendmis’ is (al voelt 4 AM midden in de nacht). De priesters maken steeds grapjes om iedereen wakker te houden.

Fijne laatste dagen in 2013!

• 28 December 2013 - 08:46

Hans Naus:

Fijn dat je ons op de hoogte houdt, Lisa :)
    Als je die prachtige natuur ziet ben ik toch behoorlijk jaloers.
    Duiken daar is net iets anders als in Kos :)
    Geniet er nog maar van.

• 28 December 2013 - 09:14

Loes:

Leuk om te lezen,raar dat ze daar geen backpackers kennen zoals in Aussie,
    Je gaat nu van het mooie blauwe naar prachtige groene noorden. Ook deze bestemming is adembenemend vlg mij. Have fun XXX