Gesettled en eerste veldwerk - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Lisa - WaarBenJij.nu Gesettled en eerste veldwerk - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Lisa - WaarBenJij.nu

Gesettled en eerste veldwerk

Blijf op de hoogte en volg Lisa

16 November 2013 | Filipijnen, Quezon City

Hoi iedereen!

Ondertussen zit ik hier alweer twee weken. Aan de ene kant voelt het alsof ik hier net ben en aan de andere kant alsof ik hier juist alweer veel langer zit. Zal wel door het weer komen ;)

Afgelopen zondag zijn we naast veel chillen met films en series ’s avonds naar de kerk geweest. We hadden de engelse dienst van 5 uur gemist dus dan maar naar de dienst in tagaloc van 6 uur. Sommige gedeeltes waren wel in het engels en vooral de speciale toespraak voor de slachtoffers van de typhoon waren wel goed te volgen. Naast het feit dat ik al in geen jaren meer naar een kerkdienst was geweest waren er nog wel bijzondere dingen. De kerk op de campus is een soort enorme cirkel met ingangen aan alle kanten. In het midden staat het altaar waarboven twee beelden van Jezus hangen (zodat iedereeen het goed kan zien?) en er waren ongeveer zonder overdrijven 100 ventilatoren die de temperatuur een beetje in bedwang moesten houden. Blijkbaar kunnen er 1000 man tegelijk een dienst volgen.

Maandag was er een ‘Staff development seminar’. Dit zou vooral gaan over de geschiedenis van Disaster Risk Reduction management en CDP maar door de typhoon werd de halve tijd besteed aan het wel of niet verlenen van hulp (we staan immers voor preparedness) maar zoveel instanties contacten ons dat we dus vooral donateurs koppelen aan lokale groeperingen. Hierna gaan ze ook een plan opstellen voor wat te doen na z’n (grote) ramp. Ik kreeg alleen last van me rug na 3én en in combinatie met een veel te koude airco en geen focus meer (meetings beginnen dus om 9 en duren tot een uur of 6) ben ik ’s avonds maar op tijd me bed in gegaan.

Deze week verder de supermarkt eens helemaal verkend. Ze hebben hier bijvoorbeeld geen gesneden vleeswaren maar wel weer heel veel goedkoop fruit, alles wordt hier driedubbel verpakt en kennen ze of eenpersoonsporties of twintig persoons porties. Ook de enige engelse tvzender gevonden die de hele week series uitzendt dus dat helpt wel om de dode uurtjes in de avonden door te komen.

Ook wat langer met me andere huisgenoten gepraat, onder andere al uitgenodigd om een keer te gaan badmintonnen, mee te gaan op een of ander 3 daagse stilte retreat (leven als non) nou bedankt voor het vragen maar toch maar niet denk ik en om mee te doen aan een of ander project (miste even waar het nou precies over ging).
Verder kennen ze geen gordels in de auto’s, hangen er overal elektriciteitskabels langs de weg (en ook echt bundels waar je u tegen zegt) en eten ze hier overal een soort geplette chili en mini lemoentjes bij.

Donderdag was de eerste dag het veld in! De barangay’s vielen me nog mee, met een familie gepraat die graag hun verhaal vertelde en gezien tot waar het water hier kan staan, echt bizar hoog. Een vrouwtje was ook heel gepassioneerd kleding aan het inzamelen voor de slachtoffers, met zo’n 10 anderen om haar heen. Wel mooi om te zien dat als ze zelf zo weinig hebben, toch nog wat willen doen. Blijkt maar weer hoe goed wij het hebben.

Gisteren geintroduceerd in ‘Futsal’, wat eigenlijk gewoon voetbal is met een soort snellere bal. Jongeren hadden een 12 uur durende marathon georganiseerd voor Yolanda maar het kwam er meer op neer dat je gewoon binnenkom lopen en zoveel kon spelen als je zelf wilde. Goeie sfeer, bakte er natuurlijk niet zo veel van maar ik heb in ieder geval een keer gescoord! Vanmiddag ga ik relief goods herpakken met een paar andere vrijwilligers en morgen nemen een paar vrienden me mee naar Chinatown en Intramuros om eens wat van de stad te zien.

Dat was het wel zo’n beetje. Volgende week staan de hele week bezoeken aan de barangay gepland, hopelijk gaat dat allemaal door! Nu wel helemaal gewend aan het ritme, me bed is nog steeds niet goed voor me rug maar dat zien we over 3 maanden wel en het eten begint te wennen. Moet wel echt veel fruit gaan eten want echt de hoeveelheid die ze hier op een dag naar binnen kunnen werken is verbazingwekkend. Verder aan het kijken wat ik precies tijdens de kerstvakantie ga doen (moet toch op z’n minst een foto hebben van een wit strand :))

Hopelijk is het nog een beetje te doen met de inkomende winter! Ik zal vast wat zon inpakken voor eind januari.
Groetjes!


  • 16 November 2013 - 15:27

    Hans Naus:

    Mooi verhaal weer Lisa.
    Het is wel duidelijk dat je het naar je zin hebt daar :)

    Veel sterkte met de meetings (en je rug)

    Pap

  • 18 November 2013 - 08:03

    Erna:

    hoi Lisa, leuk om te lezen!
    moest aan jou denken toen de orkaan over de Filipijnen raaste. Heel veel plezier en succes daar in de verre Filipijnen. Volgens mij neem je een gevulde koffer aan indrukken, ervaringen en vriendschappen mee terug. groetjes uit een mistig en grauw Huizen ( met pepernoten dat dan weer wel :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 24390

Voorgaande reizen:

02 November 2013 - 28 Januari 2014

Internship in Manila

28 September 2010 - 09 Juni 2011

Australië!

Landen bezocht: