Amazing New Zealand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisa - WaarBenJij.nu Amazing New Zealand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisa - WaarBenJij.nu

Amazing New Zealand!

Door: lisainaustralia

Blijf op de hoogte en volg Lisa

06 Juni 2011 | Thailand, Bangkok

Hoi iedereen!

Het zit er bijna op, hoewel het besef er totaal nog niet is, warm en benauwde Bangkok maakt je zo sloom, traag en langzaam als het maar kan. Nelson lijkt alweer eeuwen geleden. Maargoed, terug naar Nieuw Zeeland!

Na onze 2-daagse trip in het Abel Tasman NP zijn we eigenlijk door naar Picton gegaan, vanwaar de boot zou gaan. We gingen om 2 uur naar Wellington dus hadden de hele ochtend in Picton. Wat een plek van niks weer, NZ heeft geweldige scenery maar de dorpjes (voornamlijk zuidereiland) zijn allemaal het zelfde, klein, en eigenlijk niet meer dan een straat en wat gebouwtjes en huizen. Picton was iets groter maar erg saai. Maar ze hadden een dutch Bakkerij =D Ik helemaal blij en uiteindelijk een heerlijke appelflap gegeten, misschien niet echt echt NL'se maar die had ik wel gemist, zeker met oud&nieuw.Anyway, de ferry naar Wellington schijnt een van de mooiste ferrys in de wereld te zijn maar ik kon gewoon geen motivatie vinden om naar buiten te gaan, eerst 5 minuten gekeken en ik had het wel beetje gezien. De Milford Sound was meer indrukwekkend dus 3 uur lang film gekeken. 's Avonds in Wellington een hostel gevonden en traditiegetrouw cheap tuesday pizza gegeten, jammie :) Paar biertjes en maar naar bed gegaan want het was koud! Wellington wordt niet voor niks Windy Welly genoemd xD

De volgende dag gingen we op zoek naar mijn bankkaart die in Wellington zou moeten zijn (ik raakte mijn kwijt in Australie, 1 dag voordat ik naar NZ vertrok) Maar daar was hij niet. Iedereen die we contacten verwees ons naar de andere persoon en die stuurde ons weer terug. Een vrouwtje van het postkantoor was wel erg behulpzaam maar het verknalde me dag toch wel goed. Zo regeld dat het waarschijnlijk in Auckland zou zijn want we wilde niet langer wachten in WEllington, we zitten toch met de van die we ergens kwijt moeten. In de tussentijd hebben we ook nog het National Museum of NZ bezocht, Te Papa. En daar de grootste mega squid op sterk water, beest was echt over 5 meter lang , best indrukwekkend. Maar om 5 uur op weg (in de spits van wellington, goed idee! NIET) Om uit te komen bij het Kairoke Forest Park waar de setting van Rivendell was opgenomen. De volgende ochtend wat rondgewandelt, er was een bord met wat tekst erover maar je kon niet echt meer iets van zien. Maargoed, is ook bijna 10 jaar geleden nu :P

En daarna stond de Tongariro Crossing op het programma, toch stiekem wel het punt wat bovenaan mijn NZ lijstje stond. Meer als test voor mezelf en om door landschappen uit LOTR te lopen.
We kwamen halverwege de middag aan en deden wat wandelingen in het park, kleine voorbereiding voor de volgende dag en het was zo mooi weer. De hele tijd, hoe gaaf zou het zijn als we dit morgen hadden? Over de wandeling hoef ik verder niet zo veel te zeggen, 19.4 Km is behoorlijk lang, zeker als er onderdelen zijn die de devils staircases worden genoemd, er sneeuw ligt en het niet zo verstandig is om op afgetrapte sneakers naar boven te gaan. Maargoed, we hebben het gehaald, de foto's spreken voor zich ^^

Taupo was next. Vond Taupo zelf niet echt heel boeiend, het is de skydive captital of the world dus mss heeft dat er iets mee te maken maar als je niks op het grootste meer van NZ ging doen was het niet echt boeiend. Toch naar de Huka Falls gegaan, waar echt zoveel mensen waren dat het bijna eng was. Alles was nog steeds erg verlaten dus dit was wel even anders. Ook nog over geothermisch landschap gewandeld, waar stoom gewoon uit de grond komt, grond warm is en sommige modderpoelen echt bubbelen.

In Rotuara (ik kan die naam niet goed opschrijven xD) zijn we naar een culturele Maori avond geweest. Heel toeristisch maar toch erg leuk. Ze hadden een dorpje nagebouwd voordat de Europeanen kwamen. We hadden een chief uitgekozen in de bus, hele welkomsceremonie, uitleg over verschilde taken in het dorp. Meer dans en muziek voordat we hangi aten (eten dat klaargemaakt wordt door 3 uur ofzo te stoven onder de grond) En lekker dat het was. Lopend buffet dus zeker waar voor ons geld gegeten.

En in plaats van boven de grond te wandelen en alles gingen we in Waitomo Caves onder de grond, black water raften. Iedereen in een malote wetsuit, helm met licht up, tube mee. Oefenen hoe van een waterval te springen (het water in de rivier was steenkoud!) en gaan met die banaan. Was echt heel gave ervaring om in het donker te dobberen met glowworms boven je hoofd, van watervallen te springen en gewoon overal te klauteren.

Daarna zijn we naar Matamata gereden, beter bekend als Hobbiton. Dit plaatsje werd gebruikt voor The Shire maar om de resten van de filmset te zien (ze mochten de hobbithuisjes houden) moest je een tour doen voor 60 dollar. Dat was het nou net even niet waard. Een vriendin van mam is 4 jaar geleden geemmigreerd naar NZ en die woonde nog geen 15 minuten hiervandaan waar we heerlijk werden ontvangen, thee met koekjes, de beste nederlands maaltijd die ik gehad heb in de afgelopen 8 maanden, rondleiding over de kippenboerderij die ze hebben en een heerlijke nachtrust :)
Dus Gerda, mocht je dit lezen/horen, nogmaals bedankt, was top!

Het enige wat hierna nog op het lijsjte stond van willen we graag doen en is haalbaar was Coromandel Peninsula, met Hot Water Beach&Chatedral Cove. Hot Water Beach was gewoon grappig, iedereen in een eigen hotpool (was nog een kunst om een eigen pool te maken die je kont niet verbrand) Heerlijk op het strand gewandeld, bedenk je eens 29 November kun je in NL niet in een hemdje en korte broek op het strand lopen :P Chatderal Cove was een mooie wandeling maar de Cove zelf was officieel gesloten, alle toeristen lieppen er wel naar toe (onder een Arch die blijkbaar ieder moment kan instorten) dus dat hadden we maar even niet gedaan.

En toen was het tijd de volgende ochtend om maar naast de snelweg de van uit te mesten en de laatste km's naar Auckland te rijden. De van ingeleverd, toch moeilijk om afscheid te nemen van je huis van de afgelopen 4 weken. In Auckland was me pakketje met me bankkaart wel aangekomen maar blijkbaar gewoon kwijt geraakt. Geweldig maar niks aan te doen. In Auckland een wandeling door de stad gemaakt en Pirates 4 gezien. Daarna heerlijk uit eten geweest omdat het onze laatste avond was. Wilde de volgende ochtend nog d'e brug van Auckland zien maar niet gevonden vanwege tijdgebrek. Afscheid genomen van Mark en op naar Bangkok via een dagje Sydney!

• 06 Juni 2011 - 05:57

Mama:

Gerda , Lisa heeft genoten van je gehaktbal en aardappelen met jus.
    Gezien de foto's en nu de omschrijving erbij is het een prachtig land.
    XXX