Back on the road, Great Ocean Road & Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lisa - WaarBenJij.nu Back on the road, Great Ocean Road & Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lisa - WaarBenJij.nu

Back on the road, Great Ocean Road & Melbourne

Door: lisainaustralia

Blijf op de hoogte en volg Lisa

03 Februari 2011 | Australië, Melbourne

Hee iedereen!

Het was weer eens tijd voor een update want de afgelopen weken is er genoeg gebeurd =) Als laatst was ik gebleven met me trip richting Melbourne! Waar ik nu ondertussen alweer een week uithang dus nodig tijd om jullie weer op de hoogte te houden.

Maandag de 17e was het tijd om Sydney weer te verlaten. Zo maf om weg te gaan uit een zo vertrouwd geworden plek. Voor 10 dagen een auto gehuurd om die in Melbourne in te leveren na de afstand Sydney-Melbourne & the Great Ocean Road. Er staan al een aantal foto's op Facebook voor de liefhebbers, verslag komt alleen nu pas.

Eerste stad die we aanhielden was Wollongong. Eigenlijk een suburb van Sydney alleen zit er een enorm national park tussen. We hebben de Great Pacific Drive gevolgd, alleen niet door dat NP omdat we geen zin hadden om 10 dollar entree te betalen, arme backpackers die we zijn. Door Wollongong verder rijden om uiteindelijk in Kiama uit te komen, de eerste dag voornamelijk gereden. Hoewel we met zonneschijn weggingen uit Sydney was een gedeelte van de Great Pacific Drive enorm bewolkt en mistig. Zo maf om zo snel over te gaan in ander weer.

De volgende ochtend ontdekt waar Kiama bekend om staat, namelijk Blowholes. Een soort gijsers maar dan via de zee en een grot. Beetje moeilijk uit te leggen maar wel erg gaaf om te zien hoe hoog dat allemaal kan gaan. Daarna een gaaf uitzicht gezien van Saddleback Mountain. Een enorm ver uitzicht wat half bewolkt was maar niet de pret bedierf. Daarna zijn we doorgereden naar Jervis Bay, een van de ' geheimen' van de kust hier. Ja, maar niet in het hoogseizoen. December en Januari zijn de schoolvakantiemaanden en dat was te merken. Alle campings waren bijna 2x zo duur en vaak ook vol. Jervis Bay was dan lichtelijk overspoeld met ozzies maar niet veel last van gehad. Eerst naa Hyams beach geweest. Wat volgens het Guinness Book of Records het witste zand van de wereld heeft. Nou viel dat dus blijkbaar wel mee maar toch een strandwandeling gemaakt. Ook onze voetsporen achtergelaten op het 'witste' strand.Vervolgens naar Booderee National Park. Daar een wandeling over de rotsen gemaakt van Murrays Beach naar Govenor Head maar waarschijnlijk iets te ver doorgegaan en er een soort illegale klauterpartij van gemaakt. Wel een erg gaaf uitzicht en leuk om rond te zwerven maar wss niet helemaal de bedoeling =) Daarna zijn we doorgereden naar Batemans Bay om daar de nacht door te brengen.

Na onze nacht in Batemans Bay gaan we inlands om toch maar een dagje Canberra te doen. Want in zo'n groot land zijn en dan de hoofdstad overslaan stond ons niet zo aan. Dus 's ochtends vroeg wagen wij ons van de Princess Highway naar de Kings Hyw richting de politieke hoofdstad. Hoog door de bergen waar je gewoon door de mist moet rijden waarbij je zicht echt 5 meter is. Maargoed, aangekomen kan ik voorstellen waarom Canberra niet zo'n aantrekkelijk stad is voor backpackers, alles is zo er uit elkaar. En het is zo gemaakt (dat dat ook zo is maakt even niet uit) Uiteindelijk gaan we naar het National Museum of Australia, het War Memorial en rijden we door de buurt met alle Embassy's wat erg grappig is omdat ieder land zijn eigen gebouw kon ontwerpen waardoor er bij Nieuw Zeeland koeien voor de deur staan en Nederland Oranje en een Leeuw in het gebouw heeft verwerkt. De nacht in Canberra overnacht omdat we niet nogeens 150 km over hoge kronkelweggetjes wilde rijden.

Dus in de ochtend stond ons een leuke taak te wachten: de weg vinden uit Canberra. Het kost ons zo'n uur en vele omkeringen en besefs van verkeerde routes voordat we dan eindelijk de goede suburb en vervolgens de Kings Hyw vinden. De hele weg terug naar Batemans Bay voor een lunch om onze weg te vervolgen naar Narooma om daar naar de zogenaamde Australia Rock te kijken. Een steen waar een gat in zit wat Australie voor moet stellen, exclusief Tasmanie. Met een beetje fantasie zie je hem er wel in maar maak van dat beetje maar een beetje boel. Via Mystery Bay en (rock Aboriganal) doorgereden richting Eden om daar te overnachten. Helaas is het geen walvissenseizoen want dit is dan zo ongeveer de place to be. Maar helaas.

Na Eden is het tijd om New South Wales achter ons te laten en naar mijn 4e staat te gaan; Victoria. Dat zijn 2 nieuwe staten in 2 dagen tijd =) (Canberra heeft zijn eigen staat). Door East Gippsland (waar nu allemaal bosbranden zijn) volgen we nog steeds de Princess Hyw waar we vanaf buigen om naar het schattige plaatsje Mallacoota te gaan. Hier gaan we in een afgesneden rivierarm een duik nemen omdat het warmer zou zijn dan de zee (de zee is koud!) maar dit blijkt niet veel beter. Toch maar doorgebeten want het was bloedheet. Daarna wilde we nog een wandeling maken maar er zijn zoveel inscecten dat we het er maar niet op wagen. Ook sloeg het weer om wat ons besloot tot Lakes Entrance door te rijden.

De doel van de volgende dag is om te eindigen vlak bij het Wilson Promontary NP, een van de beste NP's in Australia zeggen ze en meteen het zuidelijkste puntje van Australie. Eerst verlaten we Princess Hyw om via Golden Beach en Seaspray te rijden om Ninety Mile Beach te zien. Als we eerst in Golden Beach terecht komen dan maken we een kleine wandeling langs de rotsen en schelpen om daarna op het enorme Ninety Mile Beach te belanden, welke kant je ook kijkt, het is eindeloos. Je voelt je zo klein op zo'n enorm strand. Daarna doorgereden naar Foster om de nacht door te brengen.

Daarna is het dan de dag voor het beroeme' Wilsons Prom'. Eerst maken we een 6 km wandeling genaamd de Lilly Pilly Gully Walk, door herstellend bos wat getroffen was door een bosbrand een jaar geleden en een klein stukje regenwoud. Best wel gaaf om iets zo goed te zien teruggroeien. Daarna het plaatsje Tidal River aangedaan en een wandeling naar Squeaky Beach. Wandeling is gaaf en als je op het strand loopt snap je waarom het Squeaky heet. Lekker relaxed op het strand voordat het tijd was om terug naar de auto te gaan. En op de terugweg zit er gewoon een wilde wombat, 50 centimeter naast het pad. Beest schrikt nergens van en eet rustig door maar echt heel gaaf om een in het wild van zo dicht bij te zien die niet schrikt. Best zeldzaam. Met de wombat in ons achterhoofd begeven we ons naar de auto om ons op te maken voor de rit door Melbourne om vanavond aan de andere kant uit te komen voor de Great Ocean Road. Het gaat voorspoedig alleen de slaapplaats vinden is moeilijker. Alle plaatstjes rond Melbourne zitten vol vanwege de Australian Open. Om 5 voor 10 vinden we dan eindelijk een camping met plek en dankbaar vallen we in slaap.

Daarna is het dan tijd voor de The Great Ocean Road =) 's Ochtends vroeg verlaten we Geelong om via Torquay te beginnen aan deze geweldige scenic kustroute. Eerst wat informatie verzameld bij het toeristencentrum en daarna op richting Apollo Bay. Onze eerste stop is Point Addis maar door de enorm sterke wind besluiten we even rond te kijken in het lookoutpunt en dan door te gaan. In Angelsea bereiden we onze gebakken eitjes met windsnelheiden waar je u tegen zegt. Toch lukt het ons een heerlijk ontbijtje te maken (dat we 's ochtends hadden overgeslagen). Hierdoor vergeten we dat er hier een golfbaan is die zo'n 1000 kangaroo's huisvestigd. Daarna rijden we door to Airey's Inlet Lighthouse. Spierwitte vuurtoren met een wandeling langs de kliffen. Ook de Eagles Rock gezien hier. Na dit komt een van de kenmerkende dingen aan de GOR, de Memorial Arch voor de mensen die de road hebben gebouwd. Deze staat over de weg en is eigenlijk al de 3e in zijn soort. Daar moesten we natuurlijk mee op de foto :)

In Lorne aangekomen gingen we een stukje inland voor de Erskine Falls, een van de hoogste watervallen van de omgeving. En allemaal gekken daar die over de rotsen naar de waterval klauterde maargoed xD Weer terug op de road bij nog bij Sheoak Falls gestopt. Hier was heerlijk rustig en de wandeling was goed, goede optie om foto's van de weg te maken. Het eerste deel van de GOR is namelijk echt langs de kust rijden en het 2e is meer inland en dan moet je iedere keer parkeren om na een stukje te lopen gave rotsformaties te zien. Daarna gestopt in het plaatsje Kennet River waar alles draait om Koala's. Heel erg vermaakt door foto's te maken van alle mensen die foto's maken van de koala's. + zelf nog 2 koala's gespot. Late lunch gegeten om uurtje of 3. Daarna zijn we doorgereden richting Princetown. Daar campeerplek gefixt en gegegeten om ons op te maken voor de zonsondergang bij de 12 Apostelen. Veel foto's gemaakt en helaas was de zonsondergang niet heel gaaf met rode kleuren enzo maar toch wel gaaf :). En dat was dan dag 1 GOR

De volgende ochtend zijn we nog eens terug naar de Apostelen gegaan omdat het iets minder koud was en we een t-shirt foto konden maken :P Ook hebben we de Gibson steps genomen, hier kon je op het strand lopen bij de Apostelen, heerlijke strandwandeling gemaakt. Daarna zijn we langs alle rotsformaties gegaan. Loch Ard Gorge met de Razorback, de Arch waar het water echt heftig tegen de rotsen aanging, de London Bridge, de Grotto en de Bay of Islands. En daarmee eindigde onze GOR toen we Warrnambool binnenreden. Vanuit hier zijn we teruggereden naar Geelong om op dezelfde camping te overnachten als 2 dagen terug.

En toen was het tijd om de auto in te leveren, om 10 uur 's ochtends terwijl het nog anderhalf uur rijden was. Nogal vroeg dus xD. En daarna waren we echt in Melbourne. Op Australia Day (26 Jan). Eerst gesettled in het hostel en daarna de stad in gegaan. In alle gardens waren dingen aan de gaan maar het was al een beetje afgelopen toen wij daar waren. Toch kraampjes met poffertjes gezien en nog een paar straatshows gezien. En om 9:15 was er vuurwerk dus gingen we daar heen. Ondertussen was het de vreemdste dag ooit want ik bleef maar bekenden tegenkomen. Eerst Karen en Jitske, daarna 2 jongens uit Cairns, daarna Simone (Brisbane-Sydney) en na het vuurwerk kwam ik Mathijs, die bij mij op school had gezeten tegen. Hoe klein is Australie dan? Echt, wist echt niet meer wat ik moest zeggen de hele tijd. Op de weg terug liepen we langs het station waar iedereen mental werd. Er waren 2 gasten rocknummers aan het spelen en iedereen ging helemaal los, echt zo random. Wel erg grappig. Iedereen werd bijna overreden door taxi's omdat iedereeen om straat stond omdat er zoveel mensen waren. Samen met Karen en Jitske nog een biertje wezen doen en daarna nog met Simone gebabbeld want dit was haar laatste avond in Melbourne voordat ze doorging en de volgende week naar huis ging. Was nog erg gezellig :)

In de afgelopen week heb ik 3 x tennis op het grote scherm op Federation Square gezien (een halve finale en beide finales) een paar musea gezien, voor het eerst in maanden weer badminton gespeeld! Gewoon een baan gehuurd in het sportcentrum hier en in me crappy outfit en allstars gebadmintond maar het was zo leuk =D De beroemde Victoria Market bezocht, St Kilda ontdekt en de pinguins daar gezien. Langs de tennisarena gelopen. Met Karen en Jitske voornamelijk uitgehangen. En een verrassingsbbq georganiseerd voor de vriend van Karen die nu in Australie is. Was een geslaagde verrassing.

Dat was het wel zo'n beetje, ga nu op zoek naar een baan dus de komende tijd zal ik wss in Melbourne vertoeven (of ik moet ergens anders iets vinden) maar ik verwacht dat ik hier wel even zal blijven. Geen straf want Melbourne is echt een heerlijke stad.

Tot snel iedereen!

ps. Ik zit niet in een cycloon en ook niet in bosbranden dus maken jullie je maar geen zorgen!

• 03 Februari 2011 - 06:12

Mama:

He meis, Leuke belevenissen weer, je bent al meer dan 4 maanden weg, wat gaat het snel. Succes met jobhunting.
    xxx

• 03 Februari 2011 - 14:42

Wendy:

Hee lisa,
    wat leukdat je gebadmintont hebt haha!
    als ikt ijd heb ga ik een mail naar je sturen maar dat komt nog wel.
    dikke kus, xx

• 03 Februari 2011 - 17:55

Kim:

AAH ik ben zooo jarloers dat jij in Melbourne zat tijdens de Australian open. Ik zat elke wedstrijd van Murray aan de buis gekluisterd (had niks beters te doen in de toetsweek natuurlijk), maar uiteindelijk was hij 2e. :( Heb kaartjes gewonnen voor ABN AMRO Rotterdam, waar Murray ook komt, dus hopelijk tref ik hem. Wat leuk dat je Mathijs tegengekomen bent!

Had je mijn smsje nog gekregen! eeen 8.0 voor natuurkunde. bol was zo blij met me, she loves me! Vet he! Ik sta er echt best wel goed voor. Ik zal je binnenkort, ik denk in de vakantie, weer even een mailtje sturen. Met al m'n cijfers en mijn reisverslag naar Kopenhagen!

Liefs, xxx

• 03 Februari 2011 - 19:43

Emma:

Wat een gekke plaatsnamen hebben ze in Aussie haha. Heel veel plezier nog! (en mooi dat je niet in een cycloon, overstroming of bosbrand zit;-) )

• 05 Februari 2011 - 13:30

Janny De Heij:

Heerlijk om te lezen, al je belevenissen. Jammer dat je de tenniswedstrijden niet live hebt gezien, maar zal ook wel erg duur zijn geweest. Veel plezier in Melbourne en geluk met het vinden van een baantje. Doei.

• 05 Februari 2011 - 14:10

Erik Delforno:

Hey Lisa, je bent goed bezig... Heb je uberhaubt nog wel zin om terug te komen naar nederland..? Het is hier koud en het waait en regent hier voortdurend. Ik hoop dat je snel een baantje vindt. Het is leuk om je reisverhalen te lezen..

Groetjes, Erik Tessa en Sanne

• 07 Februari 2011 - 09:04

Pap:

En nou maar hopen dat serveerster niet je roeping is XD

• 01 Maart 2011 - 20:19

Emma :

Li, 't is tijd voor een nieuwe! :-)